Rustig-aan op Bungus Beach - Reisverslag uit Bungus, Indonesië van Loek Bleeker - WaarBenJij.nu Rustig-aan op Bungus Beach - Reisverslag uit Bungus, Indonesië van Loek Bleeker - WaarBenJij.nu

Rustig-aan op Bungus Beach

Door: Loek Bleeker

Blijf op de hoogte en volg Loek

19 Juli 2013 | Indonesië, Bungus

Bungus Beach, 19-07-2013.
Vannacht aardig last gehad van een behoorlijk agressieve mug, die onvindbaar was wegens de donkere kleur van de houten wanden, en het ontbreken van een klamboe. Als laatste redmiddel hebben we toen maar een paar stukken van dat anti-mug brandspiraal in de fik gestoken, en al gauw waren we de mug kwijt.
De volgende morgen werd ik wakker door Andrea, die met een luid "goedemorgen!" de deur opende en binnestapte. Die had al een lekker bad in zee achter de rug. Na rustig aan wakker worden, gingen we weer naar Losmen Carlos voor het ontbijt, deze keer in het zonnetje langs de vloedlijn. Slippers uit, en een heerlijk warm zeewater spoelde langs onze voeten.
Tijdens het ontbijt kregen we informatie van Carlos zelf, over de mogelijkheden van verblijf op een onbewoond eiland. Het is ook mogelijk om er een tweedaagse trip van te maken, inclusief overnachting op het eiland, met koffie, thee, water en eten. Eventueel bier of andere dranken kwam bij de prijs opgeteld als we dit wilden. Daar hoefden we niet lang over na te denken, en na het afspreken van de prijs en opgave van de hoeveelheid koud bier dat we mee wilden hebben, ging Carlos meteen in de weer om alles tip-top te regelen. Die Carlos is een slimme vent. Als eerste hebben we bij hem ontdekt wat bij andere Indonesische ondernemers ontbreekt; een soort van Nederlandse wijze van scherpzinnigheid hoe je je tent neerzet en opdrachten en/of klanten werft. Het is daar zó relaxed en gezellig, dat we informeerden naar zijn  drie bungalowtjes die ook hier pal aan het strand staan. Ze bleken alle drie nog beschikbaar voor de tijd dat we hier zijn, en voor minder dan de helft dan wat we nu betalen voor de Cabins van het hotel waar we nu verblijven. Na inspectie van deze bungalows bleek dat deze wel simpeler, maar evengoed schoon zijn, en voor de lunch, diner, en je drankjes overdag hoef je maar een paar stappen te lopen. Ook het strand hier is puur zandstrand, terwijl het strand voor het andere hotel bestaat uit Koraal, dus daar is het meer oppassen voor snijden. We hebben besloten om alles in overweging nemende, toch morgenochtend weer te verhuizen naar Losmen Carlos. Vannacht blijven we nog in de Cavery, om niet een indruk van een overhaast vertrek te maken, want dat hebben ze, zekerna de reddingsactie uit Karolina, niet verdiend. Morgenochtend worden we met bagage om 8 uur gehaald, daarna ontbijten, en om 9 uur vertrekken we voor een vaartocht van ongeveer een uur naar 'ons' eiland. Wehebben er zin in!
Vandaag werd er ook een groot net in de baai uitgevaren. Op twee punten op het strand werd een lijn van het net binnengehaald door een rij vissers, zodat het net in een lus uiteindelijk het strand op getrokken zou worden. Vanavond krijgen we Barbeque op het strand, Carlos vertelde ons dat we van de vissers wellicht wat vissen recht uit het net konden kopen, dan zou hij ze schoonmaken voor de BBQ vanavond. Andrea moet natuurlijk geen vis, maar daar wordt voor gezorgd dat ze kip krijgt. Na zo'n twee uur werd uiteindelijk het net het strand op getrokken, maar de vangst vonden wij tegenvallen. Waar wij verwachtten dat het net vol exotisch gekleurde vis zou zitten, bestond de vangst hoofdzakelijk uit hele kleine zilverkleurige visjes, een soort micro-sprot, en een hoeveelheid kogelvisjes, die je maar beter niet kan eten, want dat kost je je leven helaas, zwaar giftig. Maar gelukkig heeft Carlos zelf nog mogelijkheden om verse vis te bemachtigen, en omdat er ook geen kippen in het net zaten :-) wordt ook voor Andrea een lekker kippetje geregeld.
Inmiddels gaat de zon al weer onder, het barbequevuur, bestaande uit gedroogde kokosnootdoppen is net met een scheut benzine aangestoken, en wij gaan ons onderhand opmaken voor de barbeque. Daarna weer even lekker borrelen, en dan weer richting hotel voor een tweede nacht slapen met het geruis van de golven op de achtergrond.