Sanur - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Loek Bleeker - WaarBenJij.nu Sanur - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Loek Bleeker - WaarBenJij.nu

Sanur

Door: Loek

Blijf op de hoogte en volg Loek

14 September 2017 | Indonesië, Sanur

9 september.

Vandaag is het vliegerfestival begonnen. Een stukje verderop waren groepen vliegeraars bezig met steeds het oplaten van een bepaald type vlieger. Per vlieger was er een 'team' bezig om de vlieger op te laten en in de lucht te houden, allemaal gekleed in hetzelfde kleur shirt met opdruk. Een persoon van het team hield vol trots een bord omhoog met de naam van het team. Af en toe was het duiken geblazen, want soms rende het hele zwikkie inclusief katrol met lijn heen en weer, voor je het weet loop je dan in de weg. Soms stonden ze zelfs beneden aan de dijk op de keien met de voetjes bijna in zee. Er was volgens mij een soort van competitie, maar waar men nu precies naar keek voor de punten is nog altijd onduidelijk. Ook heel mooi: Zeer grote vliegers met lange, 4 a 5 meter lange doeken als staart. Als er dan zo'n 10 van deze vliegers in de lucht hangen is dit een mooi gezicht. Dit alles weer onder het voortdurend gejammer van een priester uit een overstemmende roeptoeter: De pret kon weer niet op.

Na een paar uurtjes hadden we dit wel gezien. Nu hadden wij gisteren gezien dat naast het Birdpark ook een Reptielenpark was, dat wilden wij ook wel eens bekijken. Dus hup, transport regelen en erheen.

Daar aangekomen lekker rondgelopen, we waren nagenoeg de enige of misschien wel de enige bezoekers. Veel mooie slangen, van klein tot heel groot, en hetzelfde gold voor de krokodillen, klein tot werkelijke monsters van zo'n 4 of 5 meter lang. (Geen rolmaat op zak, en dan nog is opmeten niet zo gezond...) Op een bepaald moment kwam er een vrouwlijke verzorger op ons af, of wij misschien de krokodillen willen voeren? What the...daar komen ze nou in Artis nou nooit eens mee aanzetten! Nou, graag dus! Andrea bedankte, maar Jakko en ik stonden meteen in de rij. Tweede vraag: Willen we een dode of een levende kip voeren? Nou, levend natuurlijk, dat brengt tenminste een beetje gruwel in het geheel. Mij benieuwen hoe dit zou gaan...ik zag me al met een levende kip zwaaiend op zo'n loeder af gaan...nee toch? Gelukkig niet. De kip werd deskundig met de pootjes aan het eind van een bamboe stok gebonden, en dan hengelen maar. We moesten proberen om de krokodil ernaar te laten happen. Ik hengelen, een flinke hap ik was te laat met optrekken, en weg was de kip. Jammer... Jakko had meer skills. De krokodil kwam uit het water, Jakko trok op tijd op, en met een klap als een valdeur sloeg het beest de kaken op elkaar. We schrokken ons lam, wat een gigantische klap! Na nog even hengelen, en daarna nog een kippetje voor een derde monster, waren alle kippetjes uitge-toooookt. Daarna mochten we ook nog een grote groene Leguaan knuffelen, en een grote schildpad in de armen nemen. Alles bij elkaar een hele ervaring!

Op weg naar huis eerst een pin automaat van een stapel papier afgeholpen, daarna kwam de chauffeur nog met een voorstel om een orchideeentuin te bezoeken. Een heel mooie tuin met allerhande soorten bloemen en planten. Een gids bood aan om rond te leiden, die wist heel veel te vertellen, was uiteindelijk toch een hele interessante rondleiding.

Daarna gegeten, 's avonds niet veel gedaan, we vonden het wel weer genoeg zo voor een dag.

Morgen gaan we weer verhuizen, naar Nusa Belongan, een eiland vlak voor de kust van Bali. De tickets voor de Fast Boat hebben we begin van de avond al gekocht.

• 14 September 2017 - 17:23

Karina:

Hoi Loek,
    Jammer dat er geen foto's bij staan van het krokodillen spektakel :)
    Gr.Karina

• 15 September 2017 - 12:49

Loek Bleeker:

Hoi Karina, ik heb een foto geplaatst, alleen bij het volgende reisverslag, en kan deze met geen mogelijkheid verplaatsen naar de goeie plek. Voor een foto: zie dus het hieropvolgend reisverslag! (Excuus!)