Candidasa - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Loek Bleeker - WaarBenJij.nu Candidasa - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Loek Bleeker - WaarBenJij.nu

Candidasa

Door: Loek

Blijf op de hoogte en volg Loek

19 September 2017 | Indonesië, Candidasa

15-18 september.

's Morgens vroeg uit de veren, want de boot naar Sanur terug vertrekt al om 8 uur. We kunnen nog een bakkie koffie drinken, ontbijt op dit tijdstip is er helaas niet bij. Het was origineel de bedoeling om een boot naar Padang Bay te nemen, maar zover als we konden ontdekken blijkt dit niet mogelijk, dus wordt het weer terug naar Sanur. Op het strandje aangekomen nog even wachten tussen zo'n 30 kwebbelende Balinese dames, het lijkt wel een uitje van de Balinese Damesclub. We kunnen in de boot mooi voorin zitten, en hebben dus een ruim uitzicht naar voren. Tijdens de overtocht is de zee wel wat woelig waardoor de bestuurder gas moet terugnemen omdat de boot een kleine vrije val met daaropvolgend een flinke dreun op het water maakt.

Aangekomen bij Sanur nog even wachten met aanleggen, want er drijft een obstakel tussen de boten in de vorm van een drijvend, in stukken gebroken houten tempeltje. Van de boot afgekomen eerst even ontbijten in een Warung vlak bij, daarna vrij eenvoudig transport geregeld naar Candidasa waar we het hotel Anom hebben gereserveerd. Het is een tocht van 3 á 4 uur rijden, gelukkig wel in een vrij nieuwe auto deze keer. In het hotel aangekomen, de spullen in de twee leuke kleine villaatjes gelegd, en verder de dag rustig aan gedaan.

16 september: Tijd om weer wat te gaan ondernemen. We hebben een rondtripje geregeld van zo'n 5 uurtjes langs verschillende bezienswaardigeheden in de buurt. Als eerste bezoeken we een klassieke zoutmaker. Met emmertjes wordt een zwart zandbed met zeewater beprenkeld, dit laat men indampen. Hierna wordt het zoute zand uitgewassen met zeewater, en dit water laat men daarna in goten van halve uitgeholde palmboom stammen verdampen. De drab met zoutkristallen laat men verder drogen, en zo zwoegt men de hele week door om zo'n 20 kilo zout te vergaren. Zwaar werk voor niet al te veel opbrengst. Vandaar dat men toeristen naast dit natuurlijk allerhande prullaria probeert aan te smeren voor een klein beetje meer opbrengst.

Daarna door naar het oude 'gerechtsgebouw' in Klungkung, uit de tijd van de Balinese radja's van Bali. Hier deden de Balinese rechters uitspraak, voordat de Nederlanders in 1908 Bali 'pacificeerden', ofwel het gezag over Bali overnamen er van alle radja's op Bali er nog maar twee levend overbleven. De overigen vochten zich in de strijd bewust dood, of pleegden met hun familie in het aangezicht van de verbijsterde Nederlanders collectief zelfmoord. Het gerechtsgebouw bestaat uit een paar mooie oude gebouwen, waarvan één in het midden van een mooie vijver, dit was de 'dinner room' van de toenmalige machthebber. Het plafond is aan de binnenkant prachtig beschilderd met Balinese schilderskunst, alhoewel Jakko en ik het vermoeden hebben dat alle voorstellingen op asbest platen zijn getekend. Als dat nog eens gesaneerd moet worden zijn ze niet blij denken we. Er is ook een heel klein museumpje bij, daarin liggen ook wat kopieën van Nederlandse kranten uit 1908. Leuk om de dagelijkse beslommeringen in de 'oost' eens te lezen. Onder andere: "Het transport van Beri-Beri lijders zal naar geschat zo'n 20 tot 25 uren gaan duren..."

Hierna verder naar de 'Bat cave temple'. Dit is een grot welke werkelijk stikvol zit met vleermuizen, en daar is natuurlijk weer een tempel voor gezet uiteraard. Een oud grappig mannetje kregen we als gids mee, die ons goed vertelde hoe alles daar reilt en zeilt. Om de tempel en de bat cave heen natuurlijk weer een pandemonium van stalletjes en verkopers van van alles en nog wat. Het is ook altijd en overal hetzelfde. Buiten een tempel tiert de handel welig.

Bekijken maar en ontsnappen maar naar onze volgende stop, een klein fabriekje die kunstwerken maakt van oude munten. Hoewel, oud... Men giet ze zelf, daarna maken ze er beeldjes van door ze om een stalen raamwerk te knopen. Het eindresultaat is wel heel mooi. Leuk om te zien dat alles met de hand wordt gedaan: Veel kleine kolomboormachines en alles wordt weer op de grond gehurkt gedaan.

Hierna nog even een korte stop in een schildersatelier waar Balinese schilderskunst wordt gemaakt. Prachtig om te zien hoe de schilder met een haardun penseeltje de lijntjes trekt.

We hadden hierna wel weer genoeg cultuur gesnoven, dus weer terug naar het hotel. 's Avonds buiten het hotel ergens anders gegeten. Jakko had kreeft, met keuze uit het aquarium. Lekker!

De volgende dag zijn we zelf op pad gegaan, een stuk langs de weg gelopen langs alle winkeltjes en het strand. We hebben nog het hotelletje bezocht waar Bart en Karin ook nog zijn geweest. Op dit moment erg vergane glorie, we schatten in dat dit binnen een jaar of drie wel begint in te storten. Onderweg nog hier en daar wat leuke spulletjes gekocht, en bij Jakko is de tondeuse nog maar weer eens over zijn koppie heen gegaan, die is weer lekker kaal.

Uiteindelijk best wel een lange trippel gemaakt, zo'n krap 10 kilometer. En we wilden er nog wel een rustig daggie van maken...

Morgen gaan we weer verder, dan gaan we met de auto het binnenland in, langs de vulkaan Mount Agung, hier en daar wat bekijken, en dan uitkomen in Lovina Beach, daar hebben we ook al weer wat gevonden.