Op Nusa Lembongan - Reisverslag uit Nusa Lembongan, Indonesië van Loek Bleeker - WaarBenJij.nu Op Nusa Lembongan - Reisverslag uit Nusa Lembongan, Indonesië van Loek Bleeker - WaarBenJij.nu

Op Nusa Lembongan

Door: Loek

Blijf op de hoogte en volg Loek

15 September 2017 | Indonesië, Nusa Lembongan

10-14 september.

Omdat ik met schrijven hopeloos achter loop, zal ik proberen de volgende dagen in een stuk wat samen te vatten. Dit omdat we op Nusa Lembongan 5 overnachtigen doen, waarbij we wat meer gaan uitzakken, beetje zwemmen, Bintangetjes wegtikken, zonsondergangetjes kijken, duiken, snorkelen... Afijn, het meer standaard werk van een gemiddelde Bali-vakantieganger.

De avond voor vertrek de tickets voor de Fast boat geregeld. Op de heenweg naar het verkooppunt waren we nog getuige van 2 crematies welke aan de gang waren...pardon?? Ja hoor, er worden ook overledenen op een soort plein ter plekke gecremeerd, men bouwt eerst een vierkant van bananenboom stammen, want die branden niet door het vele vocht, en dan met grote gasbranders stoken maar...en het brandt rookloos ook nog. De familie hangt een beetje in de buurt rond tot de overledene tot as is gereduceerd en de verdere ceremonie kan worden afgewerkt. We hebben het eind niet afgewacht, maar de volgende morgen waren de bouwsels weg en was alleen een leeggeschraapte asplek nog het bewijs. Heel bijzonder.

's Morgens de Fast Boat genomen naar Mushroom Beach waar we een tweetal kamers hebben geboekt, weer de gebruikelijke strohutten op palen. De boot is een grote speedboot, binnen ingericht als een soort bus.Veel Chinezen aan boord, Jakko heeft nog een foto van twee Chinese dames achter hem genomen, vingers van de dames in de lucht in V-teken (echt Oosters, mooi poseren maar), en Andrea en ik helemaal in een deuk achter de dames. Aangekomen op het eiland moet je dan weer achter van de boot in de vloedlijn stappen, de bemanning helpt je een handje. De bemanning liep wat te geinen met elkaar, en bij het uitstappen van Jakko zeiden die in het Indonesisch tegen elkaar: "Laat maar, die 'lange' redt het zelf wel!"Jakko meteen in het Indonesisch terug: "Wie is er hier nou lang, kabouter?" Hilariteit onder de bemanning, dat was toch een beste grap. Degene die betrapt was werd meteen 'de kabouter' genoemd.

Op Nusa Lembongan hebben we een fijn onderkomen, 'Mushroom beach Bungalows'. De eerste nacht bleek dat de airco van het onderkomen van Andrea en mij niet werkte, de condensor buiten maakte de hele plakkerige nacht door vreemde geluiden. De volgende dag konden we verhuizen naar een andere hut, en verder geen problemen meer gehad. Af en toe is er wat aanvullend gezelschap van ratten op terrassen en restaurant, die komen vooral vaak kijken wat er vandaag weer in de offers zit, dus die eten nog net niet iedere dag a la carte.

De dag erop wezen snorkelen voor de kust met een bootje, op jacht naar Manta-roggen die hier deze periode vaak voor de kust zwemmen. Een paar hebben we goed kunnen bekijken, een keer kon ik er met eentje meezwemmen en hing op een meterje vlak boven hem. Een imposant gezicht.

Jakko en ik zijn ook een dag met een boot mee geweest en hebben twee duiken gemaakt. Een prachtige onderwater wereld wat zo moeilijk is te beschrijven. Er lag een stevige knaap van een schildpad op de bodem te suffen, verroerde geen poot toen we in de buurt kwamen. Ik heb nog achter op zijn schild getrommeld, het enige dat hij deed was sloom achterom kijken wie er nu weer zijn schild als drumstel gebruikte. Grappig om te zien.

De laatste dag, 14 september zijn we een dag op toer geweest naar Nusa Penida, dat is het grootste eiland van de drie 'nusa's'. We hadden hiervoor een auto met gids geregeld, en via afgrijselijk slechte weg (hotsebotsebonk-klonk, kop tegen het dak met 4 km/uur)hebben we een ronde gereden. Eerst langs Guyangan, langs een klif moest je met een lange trap van 700 treden naar beneden (niet voor mensen met hoogtevrees!!) en beneden kwam je dan bij een zoetwater bron met bijbehorende tempel. Meteen daarvoor had je dan de rotsen met bulderende zee. Met de trap mee loopt een waterleiding omhoog vanaf de bron, voor de WTB'ers onder ons: een stalen zesduimer met om de 15 meter hoogte een terugslagklep. Als er een kapot was monteert men een nieuwe, en de oude plempen ze opzij, of naar beneden in zee. Er lagen er genoeg te rotten in ieder geval. Na de trap omhoog terug waren we kapot, even bijkomen en dan weer verder.

Tweede stop: Angel Billabong en Broken Beach. Angel Billabong is een poel tussen rotsen lavasteen waar af en toe een golf water vanuit zee in slaat. Je kunt in het heldere water lekker badderen, vooral in trek bij blonde kippen van een jaar of 25 die het heel druk hebben met Selfies maken. Broken Beach is een ontoegankelijk strand heel diep in een uitgesleten kom waar de zee vrij instroomt via een natuurlijk gevormde rotsboog. Heel mooi om te zien zo van bovenaf. Er hangen borden die waarschuwen voor het gevaar dat je van de rand af stort als je al te onvoorzichtig een Selfie maakt. Grappig om te zien. Zagen voor de kust nog duidelijk een grote Mantarog zwemmen.

Daarna naar de Tempel Pura Segara en Kelinking Beach. Om op Bali een Tempel te mogen betreden moet je een Sarong dragen. Meestal verhuren ze die bij de ingang, dit keer niet. Buiten een paar werklui die in een WC aan het timmeren waren en onze gids was er geen kip te bekennen. Gelukkig had Andrea er een mee, dus konden we die een voor een gebruiken. Bij Kelingking Beach aangekomen kan je een stukje wandelen over de rug van de klif/ravijn met in de diepte de zee. Van boven af kijk je op het strand neer. Je kan naar het strand toe, via een pad met gebrekkige bamboe railing die ook hieren daar ontbreekt, en het pad heeft maa zo'n 100.000 treden.....dus echt niet!!

Na deze ronde zijn we weer met de boot afgezet bij de Yellow bridge tussen nusa Lembongan en Nusa Ceningan. Deze boogbrug (Golden Gate in het klein) is een paar jaar terug spontaan ingestort,/maar inmiddels weer herbouwd. Hier zijn we achterop de scooters van drie vrijwillige Indonesische scootereigenaren gestapt en zijn weer keurig bij ons verblijf afgezet.

Alle tijd ertussendoor is opgevuld met strand, lezen, Bintang groot en klein, zonsondergangen bekijken en heel lekker eten in diverse eetgelegenheden. Heel naar allemaal.

Vrijdagochtend de 15e vertrekken we hier weer, en gaan richting Candidassa, en zullen hier weer naar een nieuw ondekomen gaan kijken. Booking.com is waardevol hierin, Andrea verwacht vandaag of morgen het 'Platinum membership' als dit zo doorgaat. De kortingen lopen in ieder geval wel op zo te zien.

Het volgende verslag maar weer verder.

• 15 September 2017 - 14:12

Karina:

Mooie foto Loek! Ook het verslag leuk om ge lezen. Zo te lezen genieten jullie erg.

• 17 September 2017 - 08:40

Mark:

Geen klein kroke leukverslag.