Toeren in de natuur op de rug van een olifant - Reisverslag uit Tangkahan Batak, Indonesië van Loek Bleeker - WaarBenJij.nu Toeren in de natuur op de rug van een olifant - Reisverslag uit Tangkahan Batak, Indonesië van Loek Bleeker - WaarBenJij.nu

Toeren in de natuur op de rug van een olifant

Door: Loek Bleeker

Blijf op de hoogte en volg Loek

03 Juli 2013 | Indonesië, Tangkahan Batak

Tangkahan, 03-07-2013
Vandaag was het zover: Één van de "to-do's" waar we wel naar hebben uitgekeken... Op een olifantenrug een stuk lopen door de Sumatraanse jungle.
We zouden die dag pas om twee uur vertrekken, dus konden we de ochtend nog rustig aan doen.
Op de één of andere wijze was in de groep binnengesluimerd dat we al vanaf een uur of 12 zouden worden gehaald en om 2 uur op de olifantenruggenzouden worden geplaatst, dus tegen tweeën werden we, mede omdat de bar aardig uitgestorven raakte, wel een beetje ongerust.
Maar dat had niet gehoeven, even over twee uur kwam de gids ons halen en konden we vertrekken.

Hij bracht ons via een paadje naar een plek stroomafwaarts van de rivier.
Vanaf een dun betonnen plateautje vol grindnesten konden we vanaf de oever zo op de olifanten stappen. Wat is dat gaaf! Met een trage hobbelgang werden we door de jungle gereden, af en toe even de rivier oversteken. Maar dat maakt die beesten niets uit. De olifantendrijvers zaten op de klassiek plek; in de nek achter de oren. Op een gegeven moment mocht ik op een plek langs de oever een stukje de plaats van de drijver innemen... Wat zit dat wiebelig! De oren van de olifant flapperden vreedzaam tegen mijn benen. Later werd de olifant dwars door een diepe greppel gestuurd (op commando van de meelopende drijver hoor, ik weet niet hoe het stuur en gaspedaal werken). Toen kneep ik 'm toch wel een beetje, want eraf kukelen is meteen een val van krap twee meter. Maar alles ging goed. De drijver heeft mooie plaatjes geschoten. Daarna werden de olifanten gebadderd in de rivier, eerst was het verplicht poepen en piesen, dat wisten ze al want ze gingen er meteen voor. In de rivier hadden ze dikke pret, inclusief een klein baby-olifantje, die na een tijdje erbij kwam. In volle vaart, slurf omhoog en trompetteren maar. Leuk gezicht. In de rivier stonden we nog eerste rang tijdens het "opstarten" van een nieuw baby-olifantje volgend jaar, het koppel had het èrg naar de zin! Alleen staken de drijvers na de daad een sigaret op, en niet de olifanten. We hadden voor aanvang de keus uit terug lopen of weer terug raften op banden. We kozen voor het laatste, achteraf gelukkig, want wij waren al bijna een uur thuis, toen onze buren, die ook mee waren, pas thuiskwamen. Thuisgekomen opgefrist, gedouched en een tijdje gerelaxed. Als avondeten maar eens gekozen voor droge frietjes, ik moet toch wat. Andréa koos voor pannenkoek met banaan. Ondertussen al een dag of drie geen bier of alcohol genomen...record! Ik moet er trouwens eerlijk gezegd niet aan dènken. We houden het voorlopig bij thee, sinaasappelsap en lemon juice, een soort bitter-lemon drankje maar dan als limonade. Vanavond weer op tijd naar bed! Tot kijk...