Bij Tante Martha op Siladen Island - Reisverslag uit Siladen, Indonesië van Loek Bleeker - WaarBenJij.nu Bij Tante Martha op Siladen Island - Reisverslag uit Siladen, Indonesië van Loek Bleeker - WaarBenJij.nu

Bij Tante Martha op Siladen Island

Door: Loek

Blijf op de hoogte en volg Loek

22 Juni 2015 | Indonesië, Siladen

Bij Tante Martha.

Zondag 21-06-2015

Na al het gedoe komen we nu heerlijk tot rust bij de huisjes en op het strandje voor onze voordeuren.

Jakko en ik zijn gisteren op bierjacht geweest. Tante Martha serveerde ook wel bier, maar die liet ze ook door lokale jochies ergens anders vandaan halen.

Uiteindelijk vonden we in een heel kleine Warung (winkeltje) nog wat flessen Bintang. We wilden er acht, maar ze had er maar zes, en vermoedelijk is dat voorlopig de voorraad, want alles moet per boot aangevoerd worden hier.

Verder is het dus lekker hangmat-hangen, beetje zwemmen, lezen, en we zijn ook gestart met de basis-cursus Mahjongg van Jakko.

Het plan is om aanstaande dinsdagochtend 23-06 weer terug naar het vasteland te varen, en dan een hotel te zoeken net buiten Manado, tussen Manado en Tomohon, zodat de dingen die we nog zien willen in de buurt zijn, en we ook de luchthaven voor de terugreis vrij gemakkelijk kunnen bereiken.

Voor een verhaal is dit dus een saaie tijd, maar voor de rust heb ik dat er in ieder geval graag voor over.

Het eerstvolgende verhaaltje zal dus ongeveer geschreven gaan worden op dinsdag, mijn toetsenbord gaat dus de komende dagen aan de kant! Leve het leven!

Maandag 22-06-2015.

Vandaag gaan we met een boot van een Resort naast ons de zee op, een tweetal duiken maken. Jakko, Robert en ik hebben ons brevet, dus dat is geen probleem, alleen Andrea heeft die niet maar die mag gratis mee op de boot om te snorkelen.

We hebben deze ochtend alle twee de duiken gemaakt met een uur tussenpauze. Een schitterende onderwaterwereld wachtte op ons. We hebben een tocht afgelegd op 20 meter diepte, langs een 'afgrond' onder water, met schitterend koraal en veel, heel veel dieren. Buiten deze afgrond was de bodem in de diepte niet te zien.

Na de eerste duik gingen we verkassen naar een andere duikstek, hier zouden veel zeeschildpadden te zien zijn en Rifhaaien.

Er komen hier zo veel zeeschildpadden voor, dat het de bevolking verboden is om eieren te rapen en uit te broeden, anders komen er veel te veel.

Het water weer in en weer een schitterende onderwaterwereld, weer langs een steil rif. Te zien waren veel zeeschildpadden waar je midden tussendoor zwom, en op de rifrand lag er een te slapen van ongeveer een meter lang, en dan corrigeer ik het vergrotend effect dat je krijgt door het water en je brillenglas.

We hebben twee duiken van 50 minuten gemaakt, en genoten met volle teugen. Andrea heeft met haar snorkelset ook tussen de schildpadden gezwommen en mooie onderwater-foto's gemaakt.

Onder de middag weer aan wal gekomen en even met de groep nagepraat en gelunched in het Resort.

Daarna weer teruggegaan en weer lekker onderuit in de hangmat. Inmiddels heeft Ibu Martha, zakenvrouw die ze is, ook extra Bintangs ingekocht, en die worden ijskoud geserveerd.

Maandagavond een kampvuurtje gestookt op het strand, Ibu Martha had voor brandhout gezorgd, genoeg om zowat het hele eiland in de fik te zetten, maar het is nu eenmaal een lief mens.

's Avonds stak plotseling de wind op tot stormkracht, na een middag en avond het afgepikt te hebben van de hitte. Het ging van windstil binnen vijf minuten naar stormkracht. De lokale bevolking kwam meteen aan het strand om de bootjes op het strand te trekken, en dat in het pikkedonker...

Morgenochtend terug naar de vaste wal, naar Manado en dan zien we wel weer verder.

Jakko heeft contact gehad met de man die ons van de luchthaven naar Siladen Island heeft 'geregeld', en die gaat ons weer ophalen in de haven. We zijn benieuwd waar we morgen terechtkomen!

• 24 Juni 2015 - 16:31

Frieda:

Gelukkig. Eindelijk weer een berichtje van jullie. Ik had al geprobeerd te bellen. Maar dat lukte niet. We waren toch wel erg nieuwsgierig hoe het met jullie ging. Vooral na die avonturen op zee en het door de steiger zakken. Nog een weekje, en dan zien we jullie weer. We kijken er naar uit. Groetjes en verder nog een fijne tijd.